TUNNED
PIDEVALT
VÄSIMUST?


Sa ei saa enam aru, kas põhjuseks on lihtsalt kiire elutempo, stress, veniva talve vähene päike või mõni tõsisem tervisemure?

„Väsimus on levinuim põhjus, miks inimene tuleb laborisse tervisekontrolli. See on sümptom, millel võib olla väga erinevaid põhjuseid - kiire elutempo, stress, veniva talve vähene päike, mittepiisav uni, mõne aine puudus, põletik organismis vmt.

Väsimuse põhjuste väljaselgitamiseks soovitan alustada tervisekontrolli organismi üldseisundit hindava TERVISERISKI PAKETIGA. Selles sisalduvad hemogrammi, ferritiini, vitamiin D ja TSH analüüsid võivad aidata selgitada väsimuse tagamaid. Lisaks annab pakett ülevaate maksa seisundist, neerude ja kilpnäärme tööst, lipiidide ning süsivesikute ainevahetusest.

Kuigi meie kliimas on väsimus sümptom, millega me oleme harjunud elama, võib see peita endas mõne tõsisema terviserikke algfaasi ja seetõttu soovitan uurida põhjuseid. Teinekord saate end reipaks taas raua- või vitamiin D kuuriga.

Vastused saabuvad järgmiseks tööpäevaks portaali MINU.SYNLAB.EE ja nende paremaks mõistmiseks soovitan juurde võtta LABORIARSTI KONSULTATSIOONI, kus arst selgitab lahti individuaalsed tulemused, aitab leida seoseid ning annab nõu, mida edasi teha.“

SYNLABi laboriarst
dr Anneli Raave-Sepp

Terviseriski pakett

13 vereanalüüsi annavad ülevaate tervise üldseisundist, maksa, neerude ja kilpnäärme tööst, lipiidide ning süsivesikute ainevahetusest. Selles paketis sisalduvad hemogrammi, ferritiini, vitamiin D ja TSH analüüsid võivad muu hulgas aidata selgitada ka väsimuse tagamaid.



Kui soovid enne tervisekontrolli tellimist nõu pidada laboriarstiga või vajad abi oma vastuste lahtiselgitamisel, soovitame tellida juurde LABORIARSTI KONSLTATSIOONI.

Vitamiin D

75% eestlastest kannatab D-vitamiini vaeguse käes, kuna selle parimaks allikaks on päike, mida meie laiuskraadidel, eriti külmal ja pimedal ajal on vähe. D-vitamiin mõjutab immuunsüsteemi, osaleb kaltsiumi ja fosfori ainevahetuses ning on oluline luudele, lihastele ja hammastele, aga ka koordinatsioonile. Mitmed teadusuuringud on leidnud seoseid vähese vitamiin D ja väsimuse ning energiapuuduse vahel.

D-vitamiini saab juurde ka teadlikult toitudes. 

Aastaringselt tuleks süüa kõrge D-vitamiini sisaldusega toite, headeks allikateks on rasvane kala, näiteks lõhe, forell, heeringas, samuti maks, piimatooted, muna, seened ja porgandid. D-vitamiini puuduse vältimiseks on soovitatav võtta lisaks vitamiini õlipreparaati septembri lõpust mai alguseni.  

Lihtsa vereanalüüsi tulemuse alusel saab hinnata, kas väsimus võib olla põhjustatud vitamiin D vaegusest ning kas ja kui palju oleks vaja seda preparaadina juurde tarbida.

Optimaalne vitamiin D tase on 75-125 nmol/l, sportivatel inimestel kuni 150 nmol/l.

Ferritiin

Kas teadsid, et kogu maailma rahvastikust ca 30%-l ehk 2 miljardil inimesel esineb rauapuudus? Rauda on organismil vaja hapniku transportiks lihastesse ja kudedesse. Väsimuse, jõuetuse, üldise nõrkuse kui ka südame puperdamise, liigeste valulikkuse, treeningjõuetuse ja kahvatu naha korral tasub seega kontrollida raua varusid organismis.

Sageli on rauapuuduse põhjuseks rauavaene toit. 

Rauarikkad on looma-, sea- ja lambaliha, maks, vereproduktid, austrid ja munad. Taimedest sisaldavad rauda spinat, kaunviljad, kuivatatud puuviljad, nt rosinad, aprikoosid ja banaanid. Oluline on seegi, kuidas rauda juurde võtta. Raua omastamist soodustab pigem hapu mahl, kuid mitte piim. Mahlas sisalduv C-vitamiin soodustab raua imendumist.

Ferritiini analüüsi tulemusest hinnatakse, kas keha on rauavaru piisav ning kas ja kui palju oleks vaja seda preparaadina juurde tarbida, et taastada normaalne varu. Iseseisvalt toidulisandeid juurde võtma hakata ei tasuks, nii võib kasu asemel hoopis kahju teha.

Ferritiini tervislik väärtus täiskasvanud naisel ja mehel on vähemalt üle 50 μg/l.

Hemogramm

Raua tasemega on otseselt seotud hemoglobiini tase. Hemogrammi analüüs võimaldab muu hulgas hinnata, kas organismis on piisavalt hemoglobiini ja punavererakke ehk erütrotsüüte, et tagada organismi varustatus hapnikuga. Vastasel juhul on tegemist kehvveresusega, mis aja jooksul süveneb ja tekitab erinevate organite ja kudede töös häireid. Kehvveresuse enamlevinud sümptomiteks on kahvatus, väsimus, närvilisus, aga ka südamepekslemine füüsilisel pingutusel.

Nii nagu rauapuuduse korral, on siingi abiks rauarikaste toitude tarbimine.

Lisaks eelnevale annab hemogramm veel mitmeid näitajaid (leukotsüüdid, trombotsüüdid), mille individuaalseid tulemusi aitab tervikuna selgitada ning seoseid leida arst konsultatsiooni käigus.

TSH ehk kilpnääret stimuleeriv hormoon

Kilpnääret stimuleeriv hormoon mõjutab otseselt kilpnäärme tööd - selle liig või puudus võib vastavalt põhjustada kilpnäärme üle- või alatalitlust ja neile vastavaid vaevusi.  Alatalitluse tõttu aeglustuvad ainevahetus ning mitmed muud kehale vajalikud protsessid, sellele viitavad pidev väsimus ja jõuetus, külmatunne, kehakaalu tõus, kuiv nahk, kõhukinnisus. 

Kilpnäärmeprobleemid on sagedasemad naistel.

Alatalitlust saab diagnoosida vaid verest määratud hormoonanalüüsi alusel ja selle tulemuse põhjal saab vajadusel raviarst määrata ravi.

Kuidas võidelda väsimuse vastu?


Puhka piisavalt! Jälgi, et töö- ja puhkeaeg oleks tasakaalus, unetunde piisavalt. Veeda aega lähedastega ja looduses.

Liigu rohkem! Igapäevane mõõduka tempoga jalutuskäik värskes õhus on võitluses väsimuse vastu parim abiline, aidates kaasa ka füüsilise vormi paranemisele.

Toitu tervislikult! On su päevas piisavalt värskeid puu- ja juurvilju ehk C-vitamiini? Seda sisaldub palju tsitruselistes, kiivis, paprikas, aga ka hapukapsas. Kas toidulaud on mitmekesine? Vaata üle oma toidusedel ja tee korrektuure, aga ära jäta välja tähtsaid toitaineid. Söö vähem, aga neli kuni viis korda päevas. Ära dieedita, see kurnab organismi veelgi.
 
Lisainfo tervisekontrollide kohta SYNLABi klienditoelt 17123 või klienditugi@synlab.ee